Szanowni Państwo,
Społeczność Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie,
Jako członek Rady Uczelni UKEN oświadczam, że uchwała Rady Uczelni nr 15.2024 z dnia 9.09.2024 nie został przyjęta jednomyślnie. Zdecydowanie przeciwstawiałem się jej i całkowicie się z nią nie zgadzam. Poniżej przedstawiam fakty, które wskazują na bezzasadność przedstawionych w uchwale argumentów.
Na wstępie uchwały znajduje się odwołanie do przepisu prawa będącego podstawą podjętych przez Radę Uczelni działań, którym ma być art. 22 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, który w całości brzmi tak: „Art. 22. 3. Rada uczelni podejmuje uchwały na posiedzeniach w obecności co najmniej połowy statutowej liczby członków.” Przytoczony przepis w żaden sposób nie daje Radzie Uczelni uprawnień do wyrażania sprzeciwu wobec działań Ministra Nauki podjętych na podstawie art. 432 ust. 5 i dotyczących organu jednoosobowego uczelni jakim jest rektor.
Punkt pierwszy uchwały stwierdza, że „Rektor podjął działania restrukturyzacyjne”. Należy podkreślić, że podjęte przez Rektora działania nie uzyskały żadnej zgody Rady Uczelni w szczególności wymaganej art. 418 ustawy, który zawiera następujące zapisy: „3. Rada uczelni uchwala program naprawczy ze szczegółowym harmonogramem wdrażania” oraz „5. Rektor składa radzie uczelni sprawozdanie z realizacji programu naprawczego”. W tej sprawie Rada Uczelni wielokrotnie interweniowała w 2021 roku, a ostatecznie w związku z brakiem jakiejkolwiek reakcji, głosowała wniosek o odwołanie rektora zgodnie z art. 27 ust. 2 ustawy. W wyniku remisowego wyniku głosowania wniosek nie przeszedł.
Dalsza treść punktu pierwszego uchwały odwołuje się do rzekomej „bardzo trudnej sytuacji finansowej uczelni”. Otóż, Rada Uczelni w 2021 roku szczegółowo przyglądał się sytuacji finansowej uczelni badanej za 2020 rok przez biegłego rewidenta. Firma audytorska badająca finanse uczelni za 2020 rok nie wykazała żadnego zagrożenia w finansach uczelni, nie mówiąc już o rzekomym „zagrożeniu dalszemu jej istnieniu”. Uchwała Rady Uczelni nr 5/2021 w sprawie „zatwierdzenia sprawozdania finansowego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie za 2020 rok” bez żadnych zastrzeżeń przyjęła pozytywny wynik badań finansów uczelni za 2020 rok, wskazując zysk netto w wysokości 8 879 918,61 zł.
Punkt drugi uchwały zarzuca Ministerstwu „nie informowanie Rady Uczelni o nieprawidłowościach w zarządzaniu uczelnią”. Otóż, Rada Uczelni była świadoma nieprawidłowości dziejących się na Uczelni, w szczególności w zakresie polityki kadrowej. Interweniowała w tej sprawie wielokrotnie na posiedzeniach oraz w ramach np. uchwały nr 3/2021, która zawiera następujący zapis: „Rada Uczelni, kierując się dobrem Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, zwraca się do JM Rektora UP o zweryfikowanie podjętych w ostatnich tygodniach, odbieranych jako krzywdzące, decyzji personalnych dotyczących pracowników Uczelni. Uważamy, że polityka kadrowa powinna być prowadzona w oparciu o jasne, znane wcześniej kryteria, a rozwiązywanie umów o pracę powinno przebiegać zgodnie z kulturą akademicką”.
Punkt czwarty uchwały nie bierze pod uwagę szczegółowego brzmienia art. 432 ust. 5 zastosowanego przez Ministra, który mówi, że: „Jeżeli rektor rażąco lub uporczywie narusza przepisy prawa, minister może go odwołać”. Przepis ten w żaden sposób nie odnosi się do kadencyjności pełnienia funkcji rektora. Zatem, w przypadku zaistnienia wskazanych w przepisie okoliczności w czasie pełnienia funkcji rektora, Minister może odwołać rektora w dowolnie pełnionej przez niego kadencji.
W punkcie piątym uchwały Rada Uczelni wskazuje na brak „szczegółowego uzasadnienia” podjętych przez Ministra Nauki działań i jednocześnie przyznając się w ten sposób do braku wiedzy, wyraża sprzeciw wobec działań Ministra. Otóż, zgodnie z art. 432 ust. 5 ustawy podjęte działania zobowiązują Ministra do zaciągnięcia opinii Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich oraz Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego zgodnie z art. 329 ust. 1 pkt 2-4. Przytoczone przepisy ustawy nie wskazują Rady Uczelni jako organu uprawnionego do uzyskania szczegółowej informacji o zarzutach wobec rektora na obecnym etapie postępowania.
Ponadto moje zastrzeżenia budzi sama forma przyjęcia uchwały przez Radę Uczelni na nadzwyczajnym posiedzeniu w dniu 9.09.2024. Otóż, część członków Rady, zgodnie z ich wypowiedziami, znała treść uchwały przed posiedzeniem. Natomiast część, do której się zaliczam, miała jedynie kilka minut na zapoznanie się z nią w czasie posiedzenia. Uniemożliwiło to rzetelne przygotowanie się do dyskusji merytorycznej dotyczącej zaproponowanej treści uchwały.
Biorąc pod uwagę wskazane uchybienia zawarte w uchwale Rady Uczelni UKEN nr 15.2024 z dnia 9.09.2024, zdecydowanie jestem jej przeciwny.
Z poważaniem,
Artur Błachowski
członek Rady Uczelni UKEN
1 odpowiedź na “Oświadczenie prof. Artura Błachowskiego w sprawie uchwały Rady Uczelni UKEN nr 15.2024 z dnia 9.09.2024”
Czy możliwe jest wyprowadzenie na prostą finansowej sytuacji uczelni, która “zagraża dalszemu jej istnieniu” w ciągu 4 lat bez dotacji z publicznych środków? Czy ta restrukturyzacja polegała na zarządzaniu, czy na biernym wykonywaniu poleceń za pieniądze? Czy straty jakie poszły wraz ze zwalnianymi pracownikami to tylko odszkodowania i odprawy? Tylko tyle jest wart profesor?! A co z kosztami poniesionymi przez państwo na wykształcenie takiego pracownika, koszty grantów itd?… To zwalniani pracownicy powinni być informowani o wszelkich zarzutach jakie ma do nich przełożony zanim podejmie on decyzję o ich zwolnieniu. Takie prawo ustanowił sam Pan Rektor w Regulaminie UKEN. Szkoda, że Rektor oczekuje od Ministra tego, czego sam nie dopełnił, a do czego się zobowiązał, a nawet sam to zobowiązanie wymyślił…