Kategorie
Oficjalne opinie i pisma

Mapa drogowa dla UKEN

Poniżej przedstawiamy listę działań, które naszym zdaniem należy podjąć bezzwłocznie w celu przywrócenia praworządności i przyjaznych warunków pracy w Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Kolejność punktów ma charakter porządkujący i nie ma na celu sugerować wagi tej lub innej kwestii — wszystkie są równie ważne.

1) Zaprzestanie arbitralnych zwolnień pracowników według niejasnych kryteriów. Odpowiedzialna, projakościowa i transparentna polityka kadrowa.

2) Wykonanie wyroków sądów pracy dotyczących przywrócenia do pracy zwolnionych pracowników i nieutrudnianie im jej ponownego podjęcia.

3) Pilne zakończenie ugodowe toczących się jeszcze sporów sądowych z byłymi pracownikami, które są skutkiem bezprawnych decyzji kadrowych byłego rektora. Dalsze ich bezsensowne przedłużanie generuje ogromne koszty finansowe i wizerunkowe dla Uczelni.

4) Zaprzestanie finansowania z uczelnianego budżetu obsługi prawnej prywatnego postępowania administracyjnego byłego rektora prof. Piotra Borka przed Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, jak i ewentualnych przyszłych sądowych postępowań odwoławczych, ponieważ nie tylko generuje to ogromne koszty finansowe, ale również wydaje się niezgodne z przepisami prawa.

5) Pilne rozwiązanie kwestii ocen okresowych nauczycieli akademickich, które odbywają się na podstawie niezgodnego z prawem zarządzenia byłego rektora prof. Piotra Borka. Wprowadzenie nowych, przejrzystych i rzetelnych zasad oceny.

6) Pilne zakończenie niezgodnego z prawem finansowania tzw. etatów związkowych i zaprzestanie wypłacania dodatków zadaniowych za działalność związkową oraz pociągniecie do odpowiedzialności osób odpowiedzialnych za niedopełnienie obowiązków w tym względzie. Już w maju 2022 r. Inicjatywa Pracownicza informowała prorektora prof. Roberta Stawarza o wątpliwościach prawnych w tej kwestii. W odpowiedzi otrzymaliśmy od przedstawicieli władz zapewnienie, że wszystko odbywa się legalnie i że „Uczelniany Radca Prawny – który nadzoruje wszystkie umowy – poinformował, że zatrudnienie to jest prawidłowe” (protokół z mediacji 24.06.2022 r.). Problem ten wymaga pilnego rozwiązania z uwagi na wskazanie go literalnie w postanowieniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 7 listopada 2025 r. o nadaniu rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji ministra z dn. 13 czerwca 2025 r. o odwołaniu prof. P. Borka z funkcji rektora UKEN.

7) Pilna realizacja wyroków wojewódzkiego sądu administracyjnego dotyczących udostępnienia informacji publicznych w zakresie kosztów obsługi prawnej Uczelni oraz zestawienia liczby etatów w Uczelni wg podziału na kategorie i grupy zatrudnienia pracowników. Ponadto zaprzestanie działań prowadzących do generowania dalszych kosztów postępowań odwoławczych poprzez składanie skarg kasacyjnych do NSA, ponieważ generują one dodatkowe koszty i negatywne konsekwencje wizerunkowe dla Uczelni.

8) Rozwiązanie bulwersującego problemu łączenia funkcji kierowniczych w Uczelni skutkującego oczywistym konfliktem interesów, zgodnie z dobrymi praktykami obowiązującymi w środowisku akademickim. Dotyczy to m.in. rozdzielenia funkcji prorektora i p.o. kanclerza, dziekana i dyrektora instytutu, członka rady uczelni i dziekana lub dyrektora instytutu, a także przewodniczącego rady dyscypliny od innych funkcji kierowniczych. Należy podkreślić, że problem ten nie sprowadza się wyłącznie do kwestii zgodności z prawem, lecz dotyczy przede wszystkim dobrych praktyk i zasad przyzwoitości. Na żadnej innej uczelni w Polsce nie występuje on w tak dużej skali jak na UKEN.

9) Pilne przeprowadzenie wyborów uzupełniających do Uczelnianej Komisji Wyborczej i wyboru jej nowego przewodniczącego oraz do Senatu i Kolegium Elektorskiego. Następnie, bez zbędnej zwłoki, zorganizowanie wyborów nowego rektora w sposób przejrzysty i nie budzący zastrzeżeń, aby wyeliminować wszystkie nieprawidłowości, jakie miały miejsce wcześniej.

10) Zaprzestanie nierównego traktowania związków zawodowych i utrudniania działalności związkowej KM OZZ Inicjatywa Pracownicza, m.in. poprzez przywrócenie pierwotnej lokalizacji tablicy informacyjnej lub zlokalizowanie jej w korytarzu budynku głównego (poziom 1) w miejscu, gdzie znajdują się tablice trzech pozostałych związków zawodowych oraz udzielenie jej wszystkich informacji koniecznych do działalności związkowej.

11) Stworzenie realnego dialogu społecznego zamiast pozornych konsultacji związkowych, które miały miejsce do tej pory. Powołanie w tym celu stałego formatu spotkań z przedstawicielami wszystkich związków zawodowych, na którym będą omawiane wszystkie ważne dla Uczelni sprawy. Na początek przywrócenie dobrego zwyczaju z przeszłości, polegającego na zapraszaniu na spotkania z kadrą kierowniczą Uczelni przedstawicieli związków zawodowych.

12) Zapewnienie pełnej transparentności decyzji podejmowanych przez władze Uczelni poprzez prowadzenie szerokich konsultacji społecznych oraz bieżące informowanie społeczności akademickiej o celach, przebiegu i wynikach konsultacji, a także o treści i uzasadnieniu podejmowanych decyzji.

13) Przegląd ilości i wysokości dodatków zadaniowych oraz premii pod kątem zasadności ich przyznawania i równego traktowania pracowników, a także pod kątem ewentualnej niegospodarności i możliwego łamania przepisów prawa przez władze UKEN. Część z tych spraw była lub jest przedmiotem postępowań prawnych i kontrolnych ze strony właściwych instytucji państwowych.

14) Przeprowadzenie rzetelnego, wewnętrznego audytu gospodarowania majątkiem Uczelni pod kątem celowości podejmowanych decyzji oraz poinformowanie o jego wynikach społeczności akademickiej.

15) Wdrożenie skutecznych procedur antymobbingowych i zasad równego traktowania, które będą realnie – a nie tylko na papierze – chronić pracowników. Konieczna wydaje się aktualizacja funkcjonujących procedur w tym zakresie oraz zmiany personalne w Rektorskiej Komisji ds. Równego Traktowania i na stanowisku Pełnomocnika ds. Równego Traktowania.

5 odpowiedzi na “Mapa drogowa dla UKEN”

To prawda, ale takich anonimowych “Gajdów”, którzy medialnie się nie przebili – a też zostali skrzywdzeni – jest więcej.

Prawda jest taka, że do przestrzeni medialnej przebiły się tylko pojedyncze przypadki mobbingu i dużo innych studentów (właściwie byłych) wymaga przeproszenia i chciałoby usłyszeć/przeczytać co kierowało poczynaniami pracowników/władz uczelni, a także organizacji studenckich (np. mydlenie oczu zarządowi krajowemu NZS)

Nalezy także zwrócić uwagę na tryb realizowania tzw. nostryfikacji, które obciążają pracowników naukowo-badawczych. Nagły wzrost liczby osób, które chcą wyrównywac róznice programowe skutkuje dodatkowym obciązeniem pracowników naukowo-badawczych, oczywiście za darmo.W jaki sposób dokonuje się podziału wplat za nostryfikacje dokonywanych przez osoby z zagranicy?

Skomentuj Pracowniczka Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *