Aktualności

Konsultacje ws. nowej tabeli wynagrodzeń

Udostępniamy informacyjnie propozycję Rektora ws. zasad podwyżki wynagrodzeń “styczeń 2023”, zawierającą szczegółowe tabele wynagrodzeń w zależności od stanowiska pracy. “Inicjatywa Pracownicza” jest w trakcie przygotowywania swojego stanowiska. Zachęcamy do zgłaszania swoich uwag (inicjatywa.up@gmail.coftvn24m lub inicjatywa@up.krakow.pl).

Stanowisko Inicjatywy Pracowniczej w sprawie propozycji nowej tabeli wynagrodzeń

W styczniu Inicjatywa Pracownicza otrzymała do konsultacji propozycję zmian tabeli wynagrodzeń wraz z tabelami stanowisk kwalifikacji i zaszeregowania pracowników niebędących nauczycielami akademickim. Przedłożony do konsultacji dokument tylko w części wychodzi naprzeciw naszym oczekiwaniom. Stoimy na stanowisku, że zmian należy dokonywać w korelacji ze zmianami wynagrodzeń dla nauczycieli akademickich.

Jesteśmy za gruntowną przebudowa systemu wynagradzania i wartościowania wszystkich pracowników UP, ponieważ obecny jest wadliwy i archaiczny. Stoimy na stanowisku konieczności opracowania takiego systemu, który umożliwiałby sprawiedliwe wynagradzanie pracowników, przy zachowaniu elastyczności dającej pole do awansu zawodowego i budowania ścieżek kariery zawodowej. Nieodmiennie opowiadamy się za podniesieniem wynagrodzeń najniżej zarabiającym pracownikom administracji i nauczycielom akademickim, jednocześnie nie zgadzając się na istnienie dużych dysproporcji w wynagrodzeniach pomiedzy różnymi stanowiskami zatrudnienia.

Domagamy się znacznych podwyżek dla asystentów i adiunktów oraz specjalistów. Obecnie wynagrodzenia nauczycieli akademickich na najniższych stanowiskach (lektor, asystent) są bliskie wynagrodzeniu najniższych stanowisk pracowników administracji po uwzględnieniu 20% comiesięcznej premii regulaminowej dla pracowników administracyjnych (sprzątaczka, recepcjonista, strażnik ochrony mienia). A przecież subwencje zależne są w głównej mierze od pracy osób zatrudnionych na stanowiskach nauczycieli akademickich.

Z kolei wskutek proponowanych zmian maksymalne wynagrodzenie pracownika niebędącego nauczycielem akademickim (po doliczeniu comiesięcznej premii regulaminowej) ma wynosć 12 696 zł. Zastrzeżenia budzi dysproporcja, jaka powstaje w stosunku do wynagrodzenia nauczycieli akademickich, oto bowiem pracownik zatrudniony na stanowisku profesora otrzymuje 9 228 zł, a więc o blisko 3,5 tysiąca mniej. Co więcej, starszy specjalista otrzymujący maksymalne wynagrodzenie i 20% dodatek stażowy miałby zarabiać więcej niż prorektor uczelni.

Niestety inne związki zawodowe działające w UP odmówiły spotkania w tej ważnej sprawie i uzgodnienia wspólnego stanowiska, przez co zostaliśmy zmuszeni do przedstawienia Pracodowcy załączonych poniżej uwag. Chcielibyśmy w tym miejscu zaprotestować przeciwko korupcji związkowej i “kupowaniu” przez pracodawcę szefów innych związków zawodowych, którzy z obecnych tabel czerpią indywidualne korzyści. Ponownie apelujemy do nich o podjęcie rozmów i wspólne wypracowanie najlepszych dla wszystkich pracowników rozwiązań.

Pełny tekst naszego pisma przewodniego do Pracodowcy oraz szczegółowe uwagi można przeczytać tutaj.

Uniwersytet dobrem wspólnym
deklaracja ideowa

Szanowni Państwo, Drogie Koleżanki i Koledzy, Studentki i Studenci, Absolwenci i Sympatycy! Kierujemy te słowa do Was i wszystkich ludzi dobrej woli, którym zależy na pomyślnej przyszłości Uniwersytetu Pedagogicznego. Zmiany, które dotknęły naszą Wspólnotę w ostatnich trzech latach, idą w kierunku systematycznej i pogłębiającej się degradacji Uniwersytetu Pedagogicznego, tak w wymiarze administracyjnym, jak i naukowym, dydaktycznym i kadrowym. Chcemy po raz kolejny wyrazić sprzeciw wobec tych działań i przedstawić Wam cele, przekonania i wartości, wokół których można by wspólnie zacząć naprawę naszego Uniwersytetu. Działania, które podejmujemy, powinny realizować przynajmniej kilka celów.

1

Universitas

Uderzający brak poszanowania i pogarda dla dorobku przeszłych pokoleń uniwersyteckich, z jakim mamy obecnie do czynienia, sprawiają, że za najpilniejszy cel należy uznać obronę universitas, idei wspólnoty nakierowanej nie tylko na zdobywanie wiedzy, ale również na współpracę, wzajemną pomoc, solidarność, poszanowanie, tolerancję i otwartość. Bez tych wartości i wynikających z nich postaw nie będzie możliwy ani dalszy rozwój ponad 75-letniego dorobku naszego Uniwersytetu, ani też jego harmonijna współpraca ze społeczeństwem, któremu winniśmy oferować wiedzę, fachowość i wzory dobrych praktyk.

2

Nauka i dydaktyka

Oba filary Uczelni, dydaktyka i działalność naukowa, zostały w poważny sposób osłabione przez działania obecnych władz. Masowe zwolnienia i odejścia doprowadziły do obniżenia jakości dydaktyki i potencjału naukowego. Tworzenie kierunków studiów bez odpowiedniego zaplecza dydaktycznego, uszczuplanie kadry na tych już istniejących oraz pozbywanie się pracowników wnoszących istotny wkład w ewaluację dowodzą, że aktualna polityka kadrowa jest chaotyczna i niemerytoryczna (vide likwidacja dobrze działającego Instytutu Geografii na początku grudnia 2022 r., już po deklaracji o zakończeniu restrukturyzacji!) Dotyczy to również pracowników i jednostek administracyjnych.

3

Wartości

Tak zwana optymalizacja kadr zachwiała zrównoważonym rozwojem Uniwersytetu. W istocie była przykrywką do wyeliminowania osób krytycznych wobec zmian. Mamy teraz arbitralną i podejmującą nieracjonalne decyzje władzę, a strach przed otwartą dyskusją jest powszechny. Dlatego najpilniejszą, pierwszoplanową potrzebą jest stworzenie właściwych warunków do bezpiecznego rozwoju, czyli twórczych badań i kreatywnej dydaktyki w instytutach, dyscyplinach i na wydziałach tworzących Uczelnię. Aby taki rozwój umożliwić, musimy wrócić do przestrzegania zbioru zasad dla Uniwersytetu fundamentalnych: poszanowania praw i godności jednostki, wolności naukowej, sprawiedliwości, uczciwości, odpowiedzialności i rzetelności.

4

Prawa i podmiotowość pracowników

Konieczne jest stworzenie zestawu klarownych zasad, które będą gwarantować przestrzeganie praw pracowniczych oraz możliwość ich dochodzenia. Pozwoli to uniknąć jakże częstych obecnie sytuacji, w których pracownicy podlegają mobbingowi, są zwalniani na podstawie nieprawdziwych przesłanek, pozbawiani prawa do wyrażania własnych opinii, dyskryminowani ze względu na wiek, płeć, poglądy i inne.

5

Demokratyczny Uniwersytet

Pragniemy wdrożyć sprawiedliwe i przejrzyste zasady zatrudnienia, awansowania, przechodzenia na emeryturę i zwalniania pracowników. Uniwersytet winien być zarządzany demokratycznie, transparentnie, odpowiedzialnie, z uwzględnieniem głosów tych, którzy go tworzą. Szczególną rolę w tym procesie powinno odgrywać młode pokolenie pracowników oraz studenci. Każda i każdy z Was powinien czuć się współgospodarzem Uniwersytetu i mieć poczucie odpowiedzialności za jego losy. Tylko w ten sposób będziemy mogli razem naprawić skutki nieprzemyślanych zmian z ostatnich dwóch lat.

Przedstawione postulaty to nasza deklaracja ideowa, która wymaga operacjonalizacji i wdrożenia w życie. Przede wszystkim należy z jednej strony zapewnić przestrzeganie istniejących rozwiązań i dobrych praktyk, obecnie nierespektowanych, a z drugiej wypracować nowe rozwiązania statutowe na bazie ogólnouczelnianego konsensusu. Zapraszamy do współpracy wszystkich ludzi, dla których Uniwersytet Pedagogiczny jest dobrem wspólnym, wartym obrony i aktywnego współtworzenia. Chcemy wyeliminować z niego niesprawiedliwość, niegodziwość i lekceważenie prawa. Tylko razem możemy te cele osiągnąć. Nie bądźmy obojętni.

Kolędowanie z byłymi pracownikami UP

Za życzenia pięknie dziękujemy! 🙂

Odpowiedź na pismo w sprawie Instytutu Geografii

Zapewne pracownicy byłego Instytutu Geografii, a także wszystkie inne osoby, którym zależy na dobru Uczelni, z niecierpliwością wyczekiwały na choćby słowo wyjaśnienia od Rektora w odpowiedzi na nasze pismo.

Odpowiedź nadeszła. Zaczyna się tak:

W odpowiedzi na wniosek o udzielenie informacji publicznej z dnia 30 listopada 2022 r., skierowany przez Komisję Międzyzakładową Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Inicjatywa Pracownicza przy Uniwersytecie Pedagogicznym i Nowej Erze, w którym zwrócono się o udzielenie informacji publicznej informuję, iż przedmiotowy wniosek nie stanowi zapytania w trybie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.

Na wstępie należy zaznaczyć, że powołanie się na ustawę o dostępie do informacji publicznej warunkuje udzielenie informacji w powyższym trybie, a w takim trybie, co zostało wskazane wprost, odpowiedzi domagał się wnioskodawca.

Należy pamiętać, że przedmiotem wniosku może być jedynie informacja o zaistniałych faktach. Zgodnie z art. 6 cyt. ustawy o dostępie do informacji publicznej nie wszystkie przyszłe działania organu mają charakter informacji publicznej, ale jedynie te, które dotyczą zamierzeń władzy ustawodawczej i wykonawczej o polityce wewnętrznej i zagranicznej, o projektowaniu aktów normatywnych i o programach w zakresie realizacji zadań publicznych, sposobie ich realizacji oraz wykonywaniu i skutkach realizacji tych zadań. Zamierzenia mogą więc odnosić się jedynie do spraw ogólnych, przybierających postać uchwalonych już programów bądź zamierzeń w zakresie działań prawodawczych lub działań w sferze polityki państwa lub innych organów publicznych. Dotyczy to jednak informacji już istniejących w chwili udzielenia informacji.

I tak dalej, przez 9 akapitów. Ileż tu komentarzy prawnych, ileż orzeczeń! I jaka niezaskakująca konkluzja:

W związku z powyższym i treścią wniosku, który dotyczył zamierzeń i planów organu, które jeszcze nie nastąpiły, organ nie mógł zakwalifikować Państwa wniosku jako wniosku o informację publiczną w trybie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.

Z upoważnienia Rektora pismo podpisała P. mgr Aneta Wójcik. Jeśli ktoś ma siłę przeczytać całość, proszę bardzo. I w takim to właśnie trybie pracownicy poznali uzasadnienie likwidacji Instytutu Geografii. Dziękujemy, Panie Rektorze! Od razu jest nam lżej na duszy.

Pismo w sprawie Instytutu Geografii

Udostępniamy treść pisma, które nasz związek wystosował do Rektora UP po ogłoszeniu tzw. “restrukturyzacji” Instytutu Geografii:

Szanowny Panie Rektorze,

Prezydium Komisji Międzyzakładowej OZZ „Inicjatywa Pracownicza” przy UP i NE wyraża głębokie zaniepokojenie sposobem restrukturyzacji Instytutu Geografii, który Zarządzeniem Rektora Nr R.Z.0211.80.2022 z dn. 21 listopada 2022 r. został przekształcony i włączony w struktury Instytutów Biologii oraz Instytutu Prawa, Ekonomii i Administracji.

Nasz sprzeciw budzi fakt, że stało się to 8 miesięcy po oficjalnym zakończeniu procesu restrukturyzacji Uniwersytetu Pedagogicznego, bez jakichkolwiek konsultacji z pracownikami i dyrekcją tego instytutu. I chociaż nie kwestionujemy prawa Pana Rektora do dokonania takich zmian organizacyjnych, to uważamy, że pominięcie w procesie konsultacji władz Instytutu i zainteresowanych pracowników godzi w fundamentalne wartości akademickie, takie jak szacunek dla społeczności akademickiej i kolegialność w podejmowaniu kluczowych dla rozwoju uniwersytetu decyzji. Jest to też wprost sprzeczne z programem wyborczym Pana Rektora, w którym publicznie deklarował Pan co następuje:

Dokonywanie zmian w pełnym porozumieniu ze społecznością akademicką naszej Uczelni, która będzie mogła w poczuciu bezpieczeństwa, wolności i niezależności wypowiadać się krytycznie i prawdziwie współdecydować w podejmowanych działaniach. […]
Obiecuję przeto, iż państwo dyrektorzy i dziekani będą integralną częścią systemu zarządzania uczelnią.

Jako członkowie społeczności akademickiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie czujemy się nie tylko oburzeni takim sposobem zarządzania Uczelnią, ale także oszukani przez Pana Rektora. W związku z powyższym, działając na podstawie art. 2 ust. 1 i art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (j. t. Dz. U. z 2016 r. poz. 1764 ze zm.) wnosimy o udostępnienie informacji w następującym zakresie:

  1. Jaka była podstawa merytoryczna i racjonalna restrukturyzacji Instytutu Geografii, ponieważ w naszym przekonaniu żadne wskazywane do tej pory przyczyny restrukturyzacji nie mają zastosowania w przypadku tego Instytutu. Instytut ten nie tylko jest w bardzo dobrej kondycji finansowej i uzyska dobry wynik rekrutacyjny, ale także może poszczycić się bardzo dobrym poziomem naukowym, czego potwierdzeniem są poniższe fakty:
    • kilkumilionowy pozytywny wynik finansowy Instytutu na koniec zeszłego roku;
    • podczas ostatniej Instytutu ewaluacji otrzymał bardzo dobrą kategorię naukową (B+);
    • obydwie dyscypliny wchodzące w jego skład (Nauki o Ziemi i Środowisku oraz Geografia Społeczno-ekonomiczna i Gospodarka Przestrzenna) dominują na Uczelni jeśli chodzi o poziom naukowy;
    • w Rankingu Perspektyw od lat Instytut jest w pierwszej dziesiątce najlepszych instytutów, prowadzących kierunki geograficzne w Polsce;
    • Instytut ma dobrą wypracowaną markę, nie tylko w Krakowie, ale i w Polsce, o czym świadczy wysoka liczba studentów ubiegających o miejsce na studia;
    • pracownicy tego Instytutu są autorami podręczników, z których uczą się uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych;
  2. Czy planowane jest w najbliższych 5 latach wygaszenie któregoś z 4 prowadzonych obecnie przez Instytut Geografii kierunków?
  3. Kto i na podstawie jakich przesłanek merytorycznych będzie dokonywał przydziału osób (zarówno pracowników naukowo-dydaktycznych, jak i administracyjnych) i kierunków do nowopowstałego Instytutu Biologii i Geografii oraz Instytutu Prawa, Ekonomii i Administracji?
  4. Czy w ramach dokonanej restrukturyzacji planowane są zwolnienia pracowników? Jeżeli tak, to kiedy, kto i na jakiej podstawie będzie wskazywał osoby do rozwiązania stosunku pracy?
  5. Czy w przekształconych instytutach pracownicy obecnego Instytutu Geografii będą mieli swoich przedstawicieli we władzach Instytutu (dyrektora lub wicedyrektorów)?

KM OZZ „Inicjatywa Pracownicza”

Czyżby sojusz?

Niektórzy myślą może, że nigdy się z Panem Janem Władysławem Frógiem nie zgadzamy. Dla zasady. A tymczasem mamy dla wszystkich niespodziankę: w bogatej korespondencji Pana Fróga odnajdujemy wiele stwierdzeń, pod którymi podpisujemy się wszystkimi żbiczymi łapami! Oto kilka przykładów (pis-
ownia oryginalna):

Proszę zwrócić uwagę, że Uniwersytet jest naszym wspólnym dobrem, a nie gospodarstwem władcy i jego świty.

*
Ponawiamy nasze zastrzeżenia dotyczące dążeń Pana Rektora do sytuacji typowej dla oświeconego absolutyzmu (uczelnia to „ja”). Nie jest to dobre dla przyszłości Uniwersytetu Pedagogicznego, podobnie jak i innych uczelni. Ustawa o szkolnictwie wyższym nie zakłada monopolu decyzyjnego Rektora, ale właśnie autonomię środowiska akademickiego, co wielokrotnie podkreślał w wystąpieniach Minister Jarosław Gowin.

*
Już niebawem może się okazać, że to rękami szanownych dyrektorów władze będą usuwać z pracy koleżanki i kolegów, z uwagi na „optymalizację wydatków” oraz ostatnio przegłosowany arkusz ankiety oceniającej.

*
W konsekwencji bałagan i niekompetencja decydentów rzutuje na życie codzienne uczelni.

*
Przekazywaliśmy na ręce Rektora wiele pism informujących o różnego rodzaju nieprawidłowościach (…). Niemal nigdy nie uzyskaliśmy żadnych istotnych wyjaśnień czy propozycji. Pan Rektor milczał jak grób.

*
Panie Rektorze: komunikacja powinna być dwustronna, a nie jednokierunkowa. My zawsze odpowiadamy na uwagi nas dotyczące. I zgodnie z ideą demokratycznego zarządzania uczelnią — oczekujemy analogicznych działań ze strony władz Uniwersytetu Pedagogicznego.

*
Jestem dumny z tego powodu, iż od wielu lat pracuję w Uniwersytecie Pedagogicznym (…), ale to nie znaczy, że mam być bezkrytyczny wobec tego, co aktualnie w Uniwersytecie się dzieje.

*
W Was wszystkich nadzieja, że regres naszego Uniwersytetu Pedagogicznego – we wszystkich jego możliwych zakresach – zakończy się wkrótce.

*
Waszymi reprezentacjami we władzach UP są p.w. senatorzy którzy wchodzą w skład ciała ustawodawczego. Rozmawiajcie z nimi, przekonujcie ich, że okazywana przez nich uległość wobec Rektora to strategia najgorsza z możliwych!

Panie Janie Władysławie, we wszystkich powyższych kwestiach liczymy na ścisłą współpracę!

Jak pracodawcy walczą ze związkami zawodowymi

Zapraszamy do zapoznania się z tekstem w serwisie Bankier.pl:
Dyscyplinarka za założenie związku zawodowego w Sii Polska

Szczęśliwie wszystkie związki zawodowe w UP działają legalnie i spełniają wszelkie wymogi formalne. Wprawdzie w niektórych odnotowano ostatnio drobne sprzeczki, ale ufamy, że zgoda i harmonia, budowane na fundamencie szacunku, prawdy i miłości bliźniego, powrócą wkróce do naszych przyjaciół.

Oświadczenie OZZ “Inicjatywa Pracownicza” przy Uniwersytecie Pedagogicznym

Kraków, 10.11.2022

Wszystkie działania podejmowane przez “Inicjatywę Pracowniczą” dyktowane są troską o prawa pracownicze i dobro Uczelni. Związek zawodowy ma nie tylko prawo, ale wręcz obowiązek podejmować wszelkie prawnie dostępne działania w przypadku, gdy zachodzi podejrzenie, że łamane są prawa pracownicze. Dostrzeżone przez członków Związku lub sygnalizowane przez pracowników nieprawidłowości są w pierwszej kolejności zgłaszane do Pracodawcy z nadzieją, że podejmie on działania naprawcze. W przypadku bezczynności Pracodawcy, “Inicjatywa Pracownicza” zmuszona jest zwracać się do określonych instytucji państwowych, które potwierdzają nasze wątpliwości lub nie. Nasza wiedza jest często fragmentaryczna, ponieważ Pracodawca nie udostępnia nam wielu informacji, o które występujemy.

Podkreślamy, że kluczowe znaczenie ma postawa Pracodawcy.

Najlepszą drogą rozwiązywania problemów Uczelni jest rzeczowy, racjonalny dialog, do którego nieustająco wzywamy Pracodawcę. Nie możemy natomiast pozwalać na to, żeby działalność naszego Związku była szkalowana ze względu na rzekome działania na niekorzyść Uczelni lub jej pracowników. Apelujemy o posługiwanie się faktami i dokumentami, a nie insynuacjami i kalumniami. Z naszej strony gwarantujemy pełną transparentność.

W związku z jutrzejszym Świętem Niepodległości, chcielibyśmy przy okazji życzyć wszystkim wytrwałości, odwagi i nadziei na lepsze czasy, bo tego uczy nas nasza historia.

“… osobom szczególnie narażonym na dyskryminację…”

Trawniki przed głównym budynkiem UP nigdy nie były tak zadbane. Zawdzięczamy to gospodarnym władzom Uczelni, które regularnie wynajmują firmy zajmujące się zbieraniem liści i koszeniem trawy (i nie tylko trawy, bo zdarzają się uwiecznione na nagraniach próby koszenia kostki brukowej). Firmy pracują zawsze w dniu, w którym transpłciowe osoby studiujące na UP oraz osoby wspierające protestują przed terenem Uczelni (relacje tutaj i tutaj). Jakieś priorytety muszą być: estetyczne trawniki to przecież podstawa tworzenia przyjaznej studentom uczelni, prawda? Tyle w kwestii narażania Uczelni na śmieszność rodem z kultowego filmu Miś.

I gdyby tylko o śmieszność tu chodziło! Niestety, brak reakcji władz na skargi i prośby osób transpłciowych wpisuje się w ogólną politykę władz, która doprowadziła do całkowitego zaniechania działań na rzecz równego traktowania w Uczelni. Inicjatywa Pracownicza bezskutecznie domaga się respektowania przepisów obligujących Uczelnię do określonych działań w tym zakresie. Warto pamiętać, że od dnia 10.02.2020 r. w Uczelni obowiązuje Procedura przeciwdziałania dyskryminacji, a w dn. 27 czerwca Rektor wydał zarządzenie w sprawie wprowadzenia Planu Równości Płci.

Pomimo wcześniejszej praktyki, po odwołaniu dr hab. Magdaleny Stoch z funkcji Pełnomocniczki Rektora ds. Równego Traktowania osoby transpłciowe z dnia na dzień straciły możliwość wprowadzania do uczelnianych systemów informatycznych — tam, gdzie nie istnieją przeszkody prawne — danych osobowych zgodnych z ich tożsamością płciową. Ponadto osoby te, jak mówią w trakcie protestów, spotykają się z rosnącą wrogością ze strony niektórych pracowników i studentów.

Władze Uczelni bronią się, że nie wpłynęła do nich formalna skarga. Być może. Ale czy naprawdę godzi się Uczelni PEDAGOGICZNEJ — czyli uczelni, która powinna być przykładem najlepszych praktyk pedagogicznych — ignorować (ba, zagłuszać!) podnoszone w przestrzeni publicznej głosy części osób studiujących, które czują się dyskryminowane i poniżane? Czy władze nie powinny z własnej inicjatywy wyjść do tych osób, zaprosić ich na rozmowę? I to nie tylko z “dobrego serca”: przypominamy, że najwyższe prawo Uczelni, czyli Statut, wymienia wśród podstawowych zadań UP “stwarzanie osobom niepełnosprawnym oraz osobom szczególnie narażonym na dyskryminację warunków do prowadzenia działalności naukowej oraz kształcenia” (§6, ust. 1, pkt 8). Czy władze Uczelni znają i są gotowe respektować ten zapis?

 

Podwyżki “październik 2022”

Korytarze huczą, że Inicjatywa Pracownicza “złośliwie” zablokowała wypłatę podwyżek w październiku. Taka narracja pojawia się również w publicznych wypowiedziach Pana Rektora i innych przedstawicieli władz Uczelni, a także — co akurat nikogo nie dziwi — w wypowiedziach Przewodniczącego Uczelnianiej “Solidarności”. Ponieważ jest to narracja w pełni nieprawdziwa, wystosowaliśmy do Rektora pismo, w którym przedstawiamy wyłącznie udokumentowane fakty. Porozumienie w sprawie podwyżek podpisaliśmy w dn. 26 października br., 2 dni po tym, kiedy otrzymaliśmy od Rektora wyjaśnienia, na które czekaliśmy od 13 października br. Chętnych zapraszamy do lektury całęgo pisma:

Załącznik 1
Załącznik 2

Przychodzi czas ponoszenia konsekwencji

“Inicjatywa Pracownicza” odważnie i wytrwale walczy o prawa pracownicze i przywrócenie praworządności w Uniwersytecie Pedagogicznym. Po wielu miesiącach starań będzie wreszcie miała możliwość wykazania przed sądem, że każdy jest odpowiedzialny za to, co robi. A przed społecznością akademicką – również za to, czego nie robi (dla tych, którzy zapomnieli – polecamy lekturę programu wyborczego Rektora UP), a samemu Rektorowi przypominamy jego słowa z okresu kampanii wyborczej:

Bez Was nie zmieni się NASZ Uniwersytet. Tylko Wasza niezależność, odwaga, pomogą mi stworzyć lepszą rzeczywistość. Rozmawiajcie ze mną.

Bez Was nie zmieni się NASZ Uniwersytet.
Bez Was nie zmieni się NASZ Uniwersytet… – tekst ze stopki strony WWW prof. P. Borka

Onet.pl: Rektor uczelni prosił Czarnka i Terleckiego o “wyciszenie problemów”? Mamy nagranie

Live in Kraków: Inspekcja Pracy chce ukarania rektora UP. Grozi mu do 30 tys. złotych grzywny

KRK News: Rektor Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie stanie przed sądem

Gazeta Wyborcza: Będzie podwójna kara PIP dla Uniwersytetu Pedagogicznego? “Utrudniano kontrolę”

 

 

Aktualizacja wpisu: 12.09.2022

 

 

 


 

 


 

Spór zbiorowy – kolejny etap

Ministerstwo Rodziny i Polityki Socjalnej poinformowało nas, że do przeprowadzenia mediacji w sporze zbiorowym pomiędzy naszą Międzyzakładową Komisją a Pracodawcą – Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie został wskazany mediator z listy przy ministrze właściwym do spraw pracy – Pan Zbigniew Bartnik.

To zamyka dyskusję wszczętą przez kanclerza uczelni, podważającego prawidłowość i zasadność wszczęcia sporu zbiorowego.

Aktualizacja wpisu: 01.04.20222


Zapraszamy na nasze dyżury (pok. 46B, ul. Podchorążych 2).
Więcej informacji: kontakt

Aktualizacja wpisu: 29.10.2022


Ogólnopolski Związek Zawodowy „lnicjatywa Pracownicza” przy Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie wszczyna spór zbiorowy z pracodawcą.

Prosimy wszystkich o udział w pikiecie w obronie zwalnianych i szykanowanych pracowników UP. Odbędzie się w czwartek,4 listopada 2021 o godz. 12:00 przed budynkiem Głównym UP, na pasie należącym do miasta wzdłuż ul. Podchorążych 2).

Pikieta jest zgłoszona oficjalnie w Urzędzie Miasta i jest legalna. Sugerujemy włożenie czarnych lub czerwonych maseczek i nakryć głowy.


Domagamy się okazywania należnego szacunku całej Społeczności Akademickiej, w tym Studentkom i Studentom poprzez poszanowanie ich praw, w tym prawa do wolności słowa i krytyki, samorządności Studentów, swobodnej działalności związkowej, wynikających z Konstytucji RP, Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Statutu UP. Domagamy się wsłuchania się w głosy Społeczności Akademickiej, nieignorowania uwag, wątpliwości i postulatów.

 

 

 


 

 

 

Od Władz naszego Uniwersytetu domagamy się:

  1. Zaprzestania dalszych zwolnień z pracy i wycofania wypowiedzeń stosunku pracy lub odstąpienia od zamiaru zwolnienia z pracy działaczy związkowych, w tym osób posiadających ochronę prawną przed zwolnieniem: dr Ewy Żmijewskiej, dr Małgorzaty Trojańskiej, dr Anny Stolińskiej, prof. UP. Zwolnienia te odbieramy jako represje wymierzone w wolności związkowe i prawa pracownicze.
  2. Zaprzestania karania pracowników za wyrażanie poglądów oraz kwestionowanie słuszności decyzji podejmowanych przez Władze Uniwersytetu (w tym: przeprosin i przywrócenia na stanowisko w Dziale Nauki pani Barbary Stachowicz).
  3. Powołania komisji z reprezentantami wszystkich związków zawodowych, która zajmie się opracowaniem klarownej i sprawiedliwej procedury przechodzenia na emeryturę osób osiągających wiek emerytalny (wypłata świadczeń przedemerytalnych wszystkim osobom, które zostały tego pozbawione w wyniku zwolnień z pracy).
  4. Przeprowadzania oceny pracowników w jednolity sposób w całej Uczelni według ustalonych odpowiednio wcześniej (zgodnie z prawem) i dostępnych pracownikom kryteriów, celem uniknięcia samowoli przełożonych w stosowaniu arbitralnych kryteriów oceny dorobku, jak to się dzieje np. na Wydziale Pedagogiki i Psychologii.
  5. Wprowadzenia bezwzględnego obowiązku konsultowania zwolnień pracowników z Dyrektorami Instytutów / Kierownikami jednostek ogólnouczelnianych oraz zasięgania wiążących opinii Rad Instytutów i Rad Dyscyplin / Pełnomocników ds. Dyscypliny, a w przypadku pracowników administracyjnych – zasięgania wiążącej opinii bezpośrednich przełożonych.
  6. Przywrócenia w poczet członków Rady Uczelni prof. Grzegorza Przebindy, a w poczet członków Senatu – prof. Tomasza Rachwała.
  7. Przeprowadzania restrukturyzacji instytutów w porozumieniu z dyrekcją i przy akceptacji Rad Instytutów.
  8. Zaprzestania kwestionowania legalności i nierównego traktowania oraz publicznego zniesławiania Międzyzakładowej Komisji OZZ “Inicjatywa Pracownicza” przy Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.
  9. Zaprzestania utrudniania działalności związkowej (m.in. dostarczenie informacji koniecznych do działania, odpowiedź na wszystkie dotychczasowe pisma i wnioski, przydzielenie odpowiedniego lokalu i tablicy informacyjnej dla Komisji Międzyzakładowej w równie eksponowanym miejscu, jak mają to inne związki zawodowe).
  10. Ustalenia i pociągnięcia do odpowiedzialności sprawców znieważenia w dn. 21-23 września 2021 r. tablicy upamiętniającej rocznicę podpisania Porozumień Sierpniowych. Część Społeczności Akademickiej poczuła się urażona tak lekceważącym stosunkiem do ważnych wydarzeń z historii naszej Ojczyzny.
  11. Wyznaczenia terminu cyklicznych, otwartych spotkań Władz Uczelni ze Społecznością Akademicką (co najmniej raz na dwa miesiące) zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami Rektora.
  12. Upublicznienia wszystkich dokumentów związanych z restrukturyzacją i przeprowadzenia otwartej dyskusji nad jej kierunkami, a także powołania zespołu ds. restrukturyzacji z udziałem przedstawicieli całej Społeczności Akademickiej, w tym przedstawicieli wszystkich związków zawodowych.
  13. Zaprzestania zwolnień dyscyplinarnych pracowników bez przeprowadzania rzetelnego postępowania wyjaśniającego z udziałem wszystkich zainteresowanych stron.

Aktualizacja wpisu: 31.10.2021

 

Jeżeli nie wiesz, jak się zachować, zachowuj się przyzwoicie

Antoni Słonimski


Z uwagi na ostatnie zarządzenie rektora nie możemy już do pracowników Uniwersytetu Pedagogicznego wysłać mejli na adresy służbowe, dlatego prosimy zainteresowanych otrzymywaniem od nas korespondencji o przesłanie nam na adres: inicjatywa.up@gmail.com swoich adresów prywatnych. Komunikaty pojawiają się też na naszym profilu facebookowym.

Aktualizacja wpisu: 29.10.2021

Jeśli chcesz wiedzieć, co się mówi i pisze o naszym Uniwersytecie, zaglądnij na podstronę Informacje z UP

 

Liczba odsłon: 243917